Innovation i praktiken: 191 inomhuskranar i bruk hos KraussMaffei


KraussMaffei Technologies GmbH är ett internationellt företag baserat i Tyskland med en lång tradition inom plastbearbetning och maskinteknik. Med över 185 års erfarenhet har KraussMaffei gjort sig ett namn som en pålitlig partner för krävande projekt. Företaget erbjuder toppmoderna lösningar inom formsprutning, kemisk reaktionsbearbetning, automation och levererar till kunder inom ett brett spektrum av branscher, inklusive fordons-, förpacknings-, medicin- och elektroteknik.

KraussMaffei Technologies GmbH, världens ledande tillverkare av formsprutningsmaskiner för plast, har beställt totalt 191 kransystem från oss, ABUS Kransysteme GmbH, till sin nya fabrik i Parsdorf nära München. Där kommer kranarna att användas för att stödja det interna materialflödet i alla avseenden. Valet föll på olika kransystem från ABUS produktportfölj. Totalt beställdes 147 traverskranar och 44 svängkranar och lättraverser.

ABUS-kranarna kommer att användas i KraussMaffeis nya anläggning för lastnings- och lossningsmoment för inkommande och utgående gods, stödja logistikprocesser för lagring av enskilda delar och reservdelar och, framför allt, möjliggöra monteringsprocesser för de maskiner som tillverkas hos KraussMaffei. Traverskranarna används för att lyfta enskilda delar, föra dem i position och sedan skruva fast och montera dem på maskinen. Hela enheter och färdiga maskiner transporteras också mellan produktionsstationerna. Traverser med två trallor är särskilt användbara för detta, eftersom de kan användas för att lyfta och flytta de färdiga maskinerna jämnt vid flera fästpunkter. Vi följde med en av kranarna, en tvåbalkstravers spännvidd på 22 meter och en lastkapacitet på 80 ton, under tillverkningen på vår produktionsanläggning i Gummersbach-Herreshagen och följer steg för steg hur en traverskran skapas av stålplåtar, kablage, trallor mm.

Leverans och förberedelse av råmaterialet

Grunden för KraussMaffeis kranar

I början är det vanliga stålplåtar, som är 6 mm tjocka. De förskurna plåtarna anländer med lastbil till avdelningen för inkommande gods i produktionshallarna på ABUS-fabriken i Gummersbach-Herreshagen. Personal lastar av lastbilen och använder sedan en travers med lyftmagnet för att lyfta upp plåtarna på blästermaskinens matningsband. Detta är det första steget: i detta system blästras materialet, dvs. skjuts med små, hårda stålkulor. På så sätt lossnar rost och föroreningar och ytan förbereds optimalt för vidare bearbetning. Från och med nu planeras produktionsprocessen i detalj och det står redan klart att de blästrade plåtarna är avsedda för just denna kran hos Krauss Maffei. Det finns ingen lagertillverkning eller lagerhållning utan plåtar beställs efter order.

Varje traverskran som tillverkas hos ABUS beställs delar just-in-time. Hela den statiska beräkningen, den elektriska utrustningen och allt annat som senare kommer att monteras på denna kran har redan specificerats och planerats. På så sätt är kranen optimalt anpassad till kundens krav, men kan ändå byggas effektivt och snabbt, och är därmed mer prisvärd än om en individuell, teknisk konstruktion hade varit nödvändig i förväg med behov av lagerhållning. De nödvändiga plåtarna är nu redan i transportvagnen på väg till nästa produktionssteg.

Funktionell svetsning

Grunden för felfria kranar hos KraussMaffei

Nästa produktionssteg innebär är att bygga en lådformad balk av plåten, som - med en materialtjocklek på nu 5 millimeter (efter blästring) - senare kan lyfta en last på upp till 80 ton. För att göra detta svetsas olika komponenter på plats. Först måste dock de blästrade plåtdetaljerna sammanfogas för att få den längd som den framtida lådbalken kommer att ha. För att göra detta placeras plåtarna helt enkelt bredvid varandra och svetsas manuellt i ändarna, dvs. plåtkanterna. Senare, på kranen, kan dessa punkter identifieras som vertikala fogar.

Redan här får kranbalken den längd som hallplanerarna på KraussMaffei har bestämt för sina traverser.

Nästa steg sker manuellt: de olika plåtarna linjeras upp i form av den tänkta lådbalken och fästs med punktsvetsar. Förutom de långa plåtarna, sidoplåtarna, finns lådbalkens övre och nedre sidor, de kallas övre och nedre flänsplåt, samt några fler delar inuti balken, som senare är osynliga - men är av stor betydelse för kranens stabilitet. Det är dels förstyvningar, L-formade stålprofiler som svetsas i längdriktningen på insidan av stegplåtarna samt skottplåtar. De står vertikalt i lådbalken och delar så att säga upp den i kammare. Dessa plåtar används även inom skeppsbyggnad, där namnet är mer bekant. Medan förstyvningar stabiliserar stegplåtarna i längdriktningen, säkerställer skottplåtarna att de senare krafterna förs in i kranbalken och är avgörande för stabiliteten.

Den förberedda lådbalken placeras sedan under svetsportalen, ett system som ABUS har utvecklat speciellt för den fortsatta, automatiska svetsprocessen. Här svetsas alla svetsfogar, särskilt de fyra fogarna i lådbalkens hörn, av en svetsportal. Tack vare den automatiska processen med fasta svetsparametrar är högkvalitativa, reproducerbara och dokumenterade svetsfogar av högsta kvalitet möjliga. Förutom de fyra svetsarna i hörnen anläggs även svetsarna på rälen, som är en fyrkantig stålprofil ovanpå lådbalken som trallan senare kommer att köra på.

"Sedan mitt första samtal med ABUS har jag bara mött vänliga, hjälpsamma, tillmötesgående och kompetenta medarbetare. Det alltid öppna sättet i förhandlingarna, herr V. för hans förståelse när jag hade blandat ihop nästan alla datum. Ett särskilt tack till E., som under ett nattskift förde in många ändringsbegäranden i systemet för att nästa dag kunna skicka mig en ny lista [...]. Ett särskilt tack också till G. och hans installationsteam, som gör ett utmärkt jobb. Jag behövde aldrig oroa mig för arbetssäkerhet eller något liknande, varje kran hittade sin plats säkert och pålitligt [...]."

- Markus Huber (projektledare på KraussMaffei)

Millimeterprecis kapning till rätt längd

Hur precision tar form

Lådbalken för 80-tonskranen är klar. Nu måste den kapas till de exakta mått som KraussMaffeis tidigare hade fastställt. Även om kranen senare kommer att bli över 22 meter lång och spänna över hela hallen i Parsdorf, måste den passa exakt på kranbanan i hallen. Därför anges måtten i millimeter: I detta fall får tvåbalkstraversen en spännvidd på 22800 millimeter, vilket ABUS uppnår med en tolerans på 2 millimeter.

För detta ändamål tillverkades lådbalken med ett visst övermått i den tidigare processen och mäts nu exakt på en skäranordning och kapas till rätt längd med en svetsbrännare. Det är för övrigt första gången som de båda lådbalkarna ligger bredvid varandra, på vars räl trallan senare kommer att köras.

Före nästa produktionssteg skruvas ändvagnarna fast. Även de består av svetsade stålprofiler och innehåller kranens löphjul och drivmotorer.

Översikt över alla delar i denna serie

Uppbyggnad av en 80-tons traverskran

Tillverkning av en 80-tons traverskran hos KraussMaffei - Del 2

Tillverkning av en 80-tons traverskran hos KraussMaffei - Del 3