Effektivitet på en ny nivå: 191 inomhuskranar i bruk hos KraussMaffei


Det är inte ofta som ett företag ger upp sitt befintliga huvudkontor och bygger ett helt nytt några kilometer utanför staden på en så kallad "greenfield site". Speciellt inte när det är huvudkontoret för en branschledare. Men det är precis vad KraussMaffei Technologies GmbH har gjort. Och för den nya platsen i Parsdorf, öster om München, har företaget beställt inte mindre än 106 traverskranar och 25 svängkranar och lättraverser från oss på ABUS Kransysteme GmbH. Vi följde en av traverskranar från materialleveransen till monteringen i fabriken i Parsdorf. Leveransen och konstruktion avslutades i den första delen av denna serie, nu fortsätter vi med nästa produktionssteg.

Konsten att måla

Hur kranarna får den rätta "färgen"

ABUS "favoritfärg" känns igen direkt när man kommer in i målningsområdet i produktionsanläggningen i Gummersbach-Herreshagen. De allra flesta kranar som tillverkas här lämnar produktionslinjen i RAL 1007 "påskliljegul". Enbart produktens storlek - ABUS tillverkar kranar med en spännvidd på över 40 meter och en höjd på 3 meter - innebär att manuell målning av kranbalkarna fortfarande är den mest effektiva metoden för att måla de svetsade och monterade kranbalkarna.

Två målare applicerar färgen på stålet med hjälp av airbrush-metoden. De arbetar i en enskiktsprocess. Det innebär att det varken finns en primer eller ett andra toppskikt. Den speciella akrylfärgen kombinerar alla krav på vidhäftning till underlaget, korrosionsskydd och hållbarhet i ett enda skikt. Det handlar inte bara om färgnyansen: lacken spelar en viktig roll för att säkerställa lådbalkens korrosionsbeständighet och, beroende på version, gör det till och med möjligt att använda den utomhus.

Tack vare färgens lösningsmedelsfria vattenbas uppfyller vårt företag alla bestämmelser om utsläpp av lösningsmedel, trots den stora mängd färg som krävs på grund av kranens dimensioner. Av denna anledning, och tack vare det genomtänkta ventilationssystemet i området, förblir luktföroreningar på ett minimum här och i de intilliggande produktionsområdena.

Den efterföljande torktiden är också särskilt viktig. För att kunna fortsätta med monteringen av kranen i rätt tid är färgen utformad på ett sådant sätt att den redan efter tre timmar är tillräckligt torr för att möjliggöra de följande monteringsstegen. Dessa äger rum direkt i den intilliggande hallen - kranens elektriska utrustning installeras.

Strömlinjeformad elektrisk utrustning

Kranens hjärta

Det är här som den gula lådbalken slutligen blir en fullt fungerande traverskran med alla dess extrafunktioner. I det första steget placeras linhissen på vagnsskenorna. Parallellt med lådbalken svetsades, målades och utrustades den med lyftverket i en intilliggande hall i Gummersbach. Därefter följer monteringen av elektriska styrsystemet, drivenheterna och strömförsörjningen. Liksom nästan alla andra kranar från ABUS strömmatas lyftverk för 80-tonskranen till KraussMaffei via en energikedja. Med detta system dras invändiga kablar fram och tillbaka när trallan flyttas.

All elektrisk utrustning är nu monterad, ansluten och kontrollerad. Precis som med stålkonstruktionen tidigare förlitar sig ABUS även på en effektiv konfiguration av kranen för elsystemet. Alla utrustningsdetaljer bestämdes i förväg och sammanställdes med hjälp av företagets egen konfigurator. De tillhörande elritningarna och även programmeringen av styrkomponenterna sammanställs automatiskt. Detta minimerar den manuella arbetsinsatsen som krävs för den elektriska konstruktionen av kranen och gör den snabb och kostnadseffektiv.

De 191 traverserna för KraussMaffei bevisar att alla kundkrav kan uppfyllas tack vare det stora utbudet av konfigurationer. Beroende på det efterföljande produktionsområdet i Parsdorf-fabriken är de utrustade med en mängd olika tekniker för att ge bästa möjliga stöd för produktionen. Några av kranarna är utrustade med toppmodern styrteknik, som erbjuds av ABUS under begreppet "ABUControl". Här kan många av kranens styrinställningar ställas in och justeras via WLAN och surfplatta med hjälp av gränssnittet "KranOS". Andra kranar hos KraussMaffei är utrustade med kontaktorstyrsystemet som har etablerats i årtionden och är robust under alla omständigheter. Frekvensomformarstyrda kranar från ABULiner-serien ingår också i leveransen. De flesta kranarna för KraussMaffei styrs med radiofjärrkontroll. Beroende på applikationsscenariot valde planerarna den praktiska ABURemote Button-sändaren eller ABURemote Joy-stick radiofjärrkontrollen. Bottenblock med kalibrerad vägningsutrustning ingick också i ordern, liksom kranar med två krabbor som kan lyfta en last tillsammans och vrida den samtidigt, en imponerande tillämpning med tanke på den maximala lastkapaciteten på 80 ton.

Efter fullständig montering, elektronisk konfiguration och omfattande tester är nästa steg att förbereda för transport. Enbart på grund av måtten måste detta göras i demonterad form - traverskranen demonteras därför igen och förbereds för vidare transport.

Översikt över alla delar i denna serie

Uppbyggnad av en 80-tons traverskran

Tillverkning av en 80-tons traverskran hos KraussMaffei - Del 1

Tillverkning av en 80-tons traverskran hos KraussMaffei - Del 3